افق وطن
  • خانه
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • بانک
  • بیمه
  • انرژی
  • سرگرمی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • هنری
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
افق وطن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
افق وطن
خانه فرهنگی

سواد رسانه‌ای در برنامه هفتم چه جایگاهی دارد؟

22 آبان 1403
در فرهنگی
0
سواد رسانه‌ای در برنامه هفتم چه جایگاهی دارد؟
Share on FacebookShare on Twitter

طبق برنامه هفتم توسعه کشور، تکالیفی در حوزه رسانه و سواد رسانه‌ای بر عهده دستگاه‌های اجرایی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رسانه ملی گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سواد رسانه‌ای به توانایی و قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام‌های رسانه‌ای که می‌توان در چارچوب‌های مختلف چاپی و غیر چاپی عرضه نمود گفته می‌شود. سواد رسانه یکی از سوادهای دوازده‌گانه است که لزوم یادگیری آن توسط یونسکو و سایر نهادهای بین‌المللی و ملی مسئول در زمینه آموزش توصیه شده‌است.

آموزش سواد رسانه‌ای ابزاری برای کمک به افراد در تجزیه و تحلیل انتقادی پیام‌ها، فرصت‌هایی را برای زبان‌آموزان فراهم می‌کند تا تجربه خود را از رسانه گسترش دهند و به آنها در توسعه مهارت‌های خلاقانه در ساخت پیام‌های رسانه‌ای خود کمک می‌کند.

طبق برنامه هفتم توسعه کشور«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است گزارش عملکرد سنجه‌های عملکردی ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه را سالانه به مجلس ارسال کند که بر اساس تبصره، امور مذکور در این فصل منوط به رعایت موازین شرعی و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است».

همچنین طبق بند ب ماده ۷۶، برنامه هفتم، «در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) قانون بودجه سنواتی مکلفند یک درصد (۱%) از هزینه‌های جاری خود را برای هم‌افزایی و ارتقای ‌فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری و توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای اختصاص دهند».

این بند نیاز به تدوین آیین‌نامه اجرایی دارد که قانون گذار مشخص کرده «آیین‌نامه این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی، امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران‌ می‌رسد».

همچنین بر اساس بند الف ماده ۷۷، به‌منظور مرجعیت رسانه‌ای سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و تقویت کارایی و اثربخشی رسانه ملی برای گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی- ایرانی و مواجهه مؤثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان و ایجاد تحول در محتوا، رویکرد و سازوکار، اقدامات زیر انجام می‌گیرد:

«سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است در راستای ارتقای رسانه ملی به عنوان مرجعیت رسانه‌ای، پوشش حداکثری و پاسخ‌گویی به نیازهای تمامی مخاطبان و ارتقای شاخصهای هویت ملی و انقلابی آنان با سامان‌دهی شبکه‌ها، برون‌سپاری و خرید خدمات، صنعتی‌سازی از طریق ارتقای فناوری‌های تولید و پوشش صددرصدی (۱۰۰%) استان‌ها، توسعه کمّی و کیفی برنامه‌های تولیدی (ملی، استانی و برون‌مرزی) و حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی نسبت به تحقق سنجه‌های جدول ذیل تا پایان برنامه اقدام کرده و گزارش سنجه‌های عملکردی را سالانه به مجلس ارسال کند. دولت مکلف است منابع مورد نیاز این اقدامات را تأمین کند».

در عین حال طبق بند پ، تاکید شده است «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلفند در راستای حمایت از فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه حکمرانی رسانه‌ای و همچنین با توجه به مسؤولیت آن دستگاه‌ها در تنظیم مقررات، صدور مجوز با رعایت قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر نسبت به تهیه جدول تخلفات مالی نحوه حمایت و رسیدگی به تخلفات اشخاص در موارد فوق اقدام قانونی لازم را به‌عمل آورند».

در تبصره این بند آمده است «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیطه وظایف و اختیارات مصرح (در حوزه تولید، پخش محصولات، صدور مجوز و نحوه نظارت بر آنها) با رعایت مواد (۱) و(۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی اصلاحی ۱۵/۱۱/۱۳۹۹ و نیز با رعایت «تقسیم کار و تعیین حدود وظایف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» برابر آیین‌نامه‌ مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی حسب مورد تابع قوانین و مقررات خاص خود هستند».

پست قبلی

عارف: نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب به پیشنهاد ایران برگزار می‌شود

پست بعدی

آشنایی با طلای دیجیتال و انواع آن

افق وطن

افق وطن

پست بعدی
آشنایی با طلای دیجیتال و انواع آن

آشنایی با طلای دیجیتال و انواع آن

۱۱ برگزیده جایزه ترویج علم معرفی شدند

۱۱ برگزیده جایزه ترویج علم معرفی شدند

علت افزایش آلودگی هوای پایتخت چیست؟

علت افزایش آلودگی هوای پایتخت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

آخرین اخبار

نخستین همایش تخصصی مدیران ارتباطات شهرداری‌های كشور در تهران برگزار می‌شود

نخستین همایش تخصصی مدیران ارتباطات شهرداری‌های كشور در تهران برگزار می‌شود

22 آبان 1403
قهرمانان بی‌رانت؛ چگونه کارآفرینان خودساخته جهان اقتصاد کشورها را متحول می‌کنند؟

قهرمانان بی‌رانت؛ چگونه کارآفرینان خودساخته جهان اقتصاد کشورها را متحول می‌کنند؟

22 آبان 1403
صادق مطاعی

رئیس جمهور اواخر اردیبهشت ماه جاری به استان کرمانشاه سفر می کند.

22 آبان 1403
روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

تفاهم‌نامه تحویل زباله خشك به كارخانه‌های سیمان در ۱۸ استان كشور مبادله شد

22 آبان 1403
مسعود نصرتی

تصویب فوق‌العاده خاص برای كاركنان شهرداری‌ها در مجلس

22 آبان 1403
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان، اهم برنامه های حوزه اقتصادی در سال سرمایه گذاری برای تولید را اعلام کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان، اهم برنامه های حوزه اقتصادی در سال سرمایه گذاری برای تولید را اعلام کرد

22 آبان 1403
اسماعیل کریمیان

ضرورت تحول در بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ایران: از کلیپ‌سازی طنز تا جهش علمی

22 آبان 1403
راه روابط‌عمومی ایران در سال جدید  با تأکید بر بهره‌گیری از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی‌های ایران

راه روابط‌عمومی ایران در سال جدید با تأکید بر بهره‌گیری از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی‌های ایران

22 آبان 1403
۱۴۰۴ نمایشگاه شهریران

نمایشگاه شهریران اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ در محل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب برگزار خواهد شد.

22 آبان 1403
  • درباره ما
  • تماس باما
  • تماس باما

طراحی و اجرا توسط: آریان وب

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • بانک
  • بیمه
  • انرژی
  • سرگرمی
  • سلامت
  • فرهنگی
  • هنری

طراحی و اجرا توسط: آریان وب